Frage Zetor 4340 - Getriebebremse einstellen?

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Hazze

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Zetor 4340
Von den Kupplungsnehmerzylindern gibt es einen Hebel, der über eine Stange mit dem Getriebe verbunden ist. Ich denke, wenn ich die Zahnradbremse abtrenne. Nun zur Frage, welche Lücke sollte es geben, wenn die Kupplung nicht aktiviert ist?
Hazze
 
Ich denke, wenn ich die Zahnradbremse abtrenne.
Bitte was machst du?

Ich vermute du meinst die Getriebebremse. Wie man diese einstellt steht im Werkstatthandbuch und hier: https://www.zetor-forum.de/ressourcen/getriebebremse-zetor-vorgelegewellenbremse.29/

Und:


Das Spiel beträgt 1,5 mm zwischen Bauteil 7 und 8 und soll gemessen werden, wenn das Kupplungspedal ca. 150 mm nieder getreten wurde (gemessen am hinteren Pedalende zum Fußboden hin).
 

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Vielen Dank. Sehr lehrreich und geschätzt
Hazze
 
Vom Koppelgestängesystem geht die Schubstange zu dem, was das Bild zeigt. Wo finde ich Informationen, wie das im Getriebe aussieht. Der Hebel scheint sich nur wenige mm zu bewegen.
 

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Ich bin kein Fuchs, hab aber an meinem 4340 die Getriebebremse lt Anleitung eingestellt und aus meiner Sicht kein befriedigendes Ergebnis.
Ich würde das so beschreiben:
Das Gestänge bewegt sich wirklich nur wenig, du gibst lediglich durch den Pedaldruck der Kupplung "Last" auf das Gestänge der Getriebebremse.
Also gibt es lediglich die Stellung ohne Last, gelöst, und eine kaum veränderte Stellung aber mit Last/Druck auf den Bremsstein vom Kupplungszylinder.

Vorausgesetzt dieser ist nicht verschlissen.

Ist meiner nach 620BH sicherlich nicht, dennoch komme ich nach Anleitung zu keinem Gescheiten Einstellen...
 
Das Problem mit der Getriebebremse ist bei ALLEN Modelle die damit ausgestattet sind, dass der Grad zwischen zu straff und zu locker eingestellt sehr schmal ist.

Meine (am 5011 allerdings mit mechanischer Kupplung und dadurch viel feinfühliger einstellbar) war erst brauchbar nach umbauen des Gummis auf eine weichere Variante. Bei der hydraulischen Kupplung gibt es kein Dämpfungselement, was die Einstellung noch fummeliger, aber nicht unmöglich macht.
 
I'll write in english, sorry..
I guess my transmission brake is pretty worn out or badly adjusted:
If I press clutch pedal down and rigjt away put gear in, it is little bit difficult to do it, and it makes some noise. Usually you can also feel tractor jolt (ruck?) a little bit.
BUT, if I press clutch down and wait a few seconds before putting gear in, everything is fine. No noise, no jolt, easy and accurate.
Doesn't that sound like transmission brake problem?

I can't adjust the brake like instructions tell me to do. Height of pedal is only 140mm from floor mat (6211, 1991). And pedal hits stopper little before that.

Now I have adjusted it like this:
Press pedal totally down and adjust linkage with 1,5mm gap. Does not work. Should I adjust gap smaller and test, if it works? I guess it does not damage anything?
I got to say, i don't know at all how badly brake pad is worn...

 
Zuletzt bearbeitet:
But as I'm very lazy by my nature, is there any reason NOT to try adjust linkage "tighter"?
As I wrote above, I cannot adjust it like service manual (or your very good tutorial) tells to do? Because I can't press pedal 150mm down, gap should be less than 1,5mm I think?

 
You can try to decrease the 1,5mm - in worst case you cant shift when you drive, so you will have then to increase it a little bit back again.

Sie können versuchen, den Wert von 1,5 mm zu verringern. Im schlimmsten Fall können Sie beim Fahren nicht schalten und müssen ihn dann wieder etwas erhöhen.
 
No luck, it did not help at all.
Anyway, as far as I understand, problem is anyway in transmission brake?
Because everything works fine if you keep pedal down 2-3 seconds before shifting hear in?
Or, could there be other problems with clutch?
I know it is pretty worn, it engages quite late (pedal high), but it does not slip.
I guess clutch plate is original, but not sure. 4600 hours.

How many millimeters clutch work cylinder piston should move out when you
press pedal all the way down? I measured about 13mm from my cylinder.

 
Zuletzt von einem Moderator bearbeitet:
The problem can have several causes:
- defective pilot bearing
- Worn teeth on the clutch disc and/or the clutch shaft
- Severe dirt or rust on the clutch shaft in the area of the clutch disc teeth.

How can you see that?
Not at all from the outside - it would have to be separated at the clutch bell. And then removed the clutch.

What's the problem in draining the transmission oil and then checking the transmission brake? oil down. floor mats out. at least the middle floor panel out. The sheet metal around the steering column also has to be removed for this. Then remove the gearbox cover.
Then you will know whether it is the transmission brake or whether the fault is in the clutch itself. You can also better assess the condition of the transmission.

4,600 hours doesn't sound like much - but if someone who was not very skilled in handling the tractor drove before, the clutch could very easily have been ruined in that time.
Tractors also often have the problem described if they stand outside a lot or in a damp environment or simply stand for a very long time.
The slave cylinder of the hydraulic brake adjusts itself on your model. Everything fits if the 3 release levers on the machine were set correctly when installing the clutch.
If the slave cylinder were to extend further, it could easily come apart completely and then be scrap.

 
Ok, it´s not problem to open gearbox. Infact I allready have it inside my workshop. And few next days it will be raining, I have spare time .
 

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